Top 20 casual / hooligan merken + Wat zijn football casuals?

Fanatieke voetbalsupporters en hooligans onderscheiden zich ten opzichte van minder fanatieke supporters door onder andere hun kledingstijl. Het begon ooit doordat hooligans duurdere merken begonnen te dragen om zo min mogelijk op te vallen bij de politie. Over het verhaal hiervan lees je hieronder meer. Een supporter/hooligan die zich onderscheidt door middel van het dragen van duurdere kleding noem je een ‘casual‘, onderdeel van ‘de casual cultuur‘. 

Top 20 casual / hooligan merken

Er zijn vele kledingmerken die onderdeel uitmaken van de casual cultuur. Het zijn vrijwel altijd duurdere merken, vaak met een zichtbaar logo of eigenschap. Hieronder vind je een overzicht van merken die populair zijn bij voetbalsupporters en hooligans.

Klik op het merk voor meer.

  1. Stone Island
  2. C.P Company
  3. Lyle & Scott
  4. Fred Perry
  5. The North Face
  6. Adidas
  7. Ellesse
  8. Napapijri
  9. Lacoste
  10. Burberry
  11. Ralph Lauren
  12. Ma Strum
  13. Aquascutum
  14. Fila
  15. Paul&Shark
  16. Levis
  17. Barbour
  18. Hackett
  19. Fjallraven
  20. Henri Lloyd

De volgers van Voetbal Ultras hebben de top 20 casual / hooligan merken bepaald. Het zijn dus voornamelijk merken die populair zijn bij casuals in Nederland en België.


Wat zijn football casuals?

De casual cultuur begon te ontstaan toen Engelse voetbalclubs, zoals Nottingham Forest, West Ham United, Liverpool en Everton, steeds meer Europese tripjes maakten, daarbij gevolgd door hun hooligans. De supporters gingen terug naar Engeland met dure Italiaanse of Franse merkkleding, soms gestolen uit winkels na ongeregeldheden. Aanvankelijk gingen veel supporters merkkleding en de duurdere sportmerken dragen met in het achterhoofd dat het op deze manier een stuk gemakkelijker was om de politie te omzeilen zonder de standaard hooligan kleding en er geïnfiltreerd kon worden in rivaliserende groepen, omdat de clubkleuren niet meer gedragen werden.

Rond die tijd was de politie vooral op zoek naar skinheads die in bomberjacks en Dr. Martens-schoeisel liepen, en besteedde zij geen aandacht aan supporters die in dure merkkleding rondliepen. Langzamerhand begon de stroming vormen aan te nemen van een echte subcultuur, met steeds veranderende modes en trends. De casualsubcultuur bereikte eind jaren tachtig haar hoogtepunt, en met de komst van acid house en rave zei men dat het gewelddadige karakter in de casualcultuur uitgestorven was.

Hooligan kleding

In de jaren negentig bloeide de subcultuur weer flink op, maar het beeld eromheen was wel iets veranderd. Veel voetballiefhebbers droegen de casualkleding nu als een soort uniform om zichzelf te onderscheiden van de “gewone” supporters. Merken als Stone Island, C.P. Company, Burberry, Aquascutum, Fred Perry en Lyle & Scott waren bij zowat elke voetbalclub te zien, net als de wat oudere favorieten als Lacoste, Tommy Hilfiger en Paul & Shark. Namaakkleding wordt vaak, vooral bij Engelse clubs, niet getolereerd.

Football casuals, hooligan kleding
CP Company jas + Burberry sjaal

Begin eenentwintigste eeuw begonnen veel casuals zich te distantiëren van wat werd gezien als het nieuwe ‘casualuniform’ en begonnen zij kleding te dragen die hen onderscheidden van de “gewone” supporters en van hen die de eerdergenoemde merken droegen, omdat de politie, net als in de skinheadperiode in de jaren zeventig, de casuals er zo uit konden pikken. Stone Island werd nog wel gedragen, maar veel casuals haalden het merkje van de mouw af, zodat ze minder herkenbaar waren. Sommige politie-eenheden meenden dat er een verband was tussen het kompas in het beeldmerk en het door de nazi’s geadopteerde Keltisch kruis. Dit was er de oorzaak van dat op den duur ook andere merken aan populariteit begonnen te winnen onder de casuals.


 

Wellicht ook interessant voor je: