Football casuals: de beste casual- en hooligan merken

Casuals zijn voetbalsupporters en hooligans die zich onderscheiden ten opzichte van minder fanatieke supporters, door onder andere hun kledingstijl. Zij dragen voornamelijk duurdere merkkleding. Hieronder vind je een lijst met de populairste hooligan merken.

Top 20 casual en hooligan merken in Nederland:

1. Stone Island

Zonder twijfel het bekendste kledingmerk onder casuals: Stone Island. Dit is een Italiaans merk voor het hogere segment. Dit was een van de eerste merken die écht populair werd onder voetbalsupporters in vrijwel alle landen. Met de zeer herkenbare patch met kompas op de linkerarm. Van Stone Island zijn vooral de jassen populair. Maar uiteraard is een polo, broek of hoodie ook geen verkeerd item om in je kast te hebben!

Bekijk de  Stone Island collectie ➡

2. C.P. Company

Nét iets minder bekend dan Stone Island, en wordt daarom soms meer gezien als een merk voor ‘echte casuals’. De kleding van C.P. Company is herkenbaar aan de ‘goggle’, oftewel ‘bril’. De kleding van het Italiaanse modemerk is geïnspireerd op werkkleding en militaire uniforms. Er zitten daarom twee brillenglaasjes, de goggles, verwerkt in de capuchon. Een fraai modestukje, maar ook handig wanneer je onherkenbaar wilt zijn. De capuchon kan vanwege de goggles namelijk dienen als bivakmuts. Bij kledingstukken zonder capuchon, zoals een trui, zitten de goggles tegenwoordig verwerkt in de mouw.

Bekijk de C.P. Company collectie  ➡

3. Lyle & Scott

Lyle & Scott is al jarenlang bekend onder de casuals. Maar heeft in de afgelopen tijd een grote inhaalslag gemaakt. Vergeleken met de bovenstaande merken is het relatief goedkoop, en daardoor populair onder de jongere casuals die minder te besteden hebben. Maar ook de oudere generatie kan het casualmerk waarderen.

Bekijk de Lyle & Scott collectie ➡

4.Fred Perry

Fred Perry is een echt klassiek merk. In tegenstelling tot Stone Island en C.P. Company is Fred Perry geen Italiaans merk, maar vindt het haar oorsprong in Engeland. En is daarom dus ook erg populair in de Britse casualcultuur. Vooral de polo’s van Fred Perry zijn geliefd onder de voetbalsupporters.

Bekijk de Fred Perry collectie ➡

5. The North Face

The North Face is een extreem populair casualmerk tegenwoordig. Dit is begonnen toen hooligans gezamenlijk in het zwart op pad gingen. Een complete groep casuals in het zwart gekleed straalt namelijk eenheid uit! Daarnaast ziet het er natuurlijk ook een stuk krachtiger uit dan dat er een groep hooligans met roze jassen komt aangelopen.

Bekijk de The North Face collectie ➡

6. Adidas

Adidas staat op #6 in de lijst met populairste casualmerken. En daar worden niet de trainingspakken mee bedoeld. We hebben het hier over Adidas sneakers. Deze worden namelijk sinds het begin van de casualcultuur al veelvoudig gedragen door hooligans. En zijn verreweg de populairste sneakers onder casuals. Het is onmogelijk om een voetbalstadion te betreden zonder de Gazelle’s en Samba’s (Adidas sneakermodellen) tegen te komen.

Bekijk de Adidas sneakers collectie ➡

7. Ellesse

8. Napapijri

9. Lacoste

10. Burberry

11. Ralph Lauren

12. Ma Strum

13. Aquascutum

14. Fila

15. Paul&Shark

16. Levis

17. Barbour

18. Hackett

19. Fjallraven

20. Henri Lloyd

Klik op het merk om de nieuwste collectie te bekijken! Je wordt doorgestuurd naar de website van De Bijenkorf. Hier vind je altijd de nieuwste casual-items!

De volgers van Voetbal Ultras hebben de top 20 casual / hooligan merken bepaald. Het zijn dus casual / hooligan kledingmerken die populair zijn bij casuals in Nederland en België.

Populairste kleding onder casuals & hooligans

Er zijn vele kledingmerken die onderdeel uitmaken van de casual cultuur. Het zijn vrijwel altijd duurdere merken, vaak met een zichtbaar logo of eigenschap. Het begon ooit doordat hooligans duurdere merken begonnen te dragen om zo min mogelijk op te vallen bij de politie. Over het verhaal hiervan lees je hieronder meer. Een voetbalsupporter of hooligan die zich onderscheidt door middel van het dragen van duurdere merkkleding noem je een ‘casual‘, onderdeel van ‘de casual cultuur‘.


Wat zijn football casuals?

De casual cultuur begon te ontstaan toen Engelse voetbalclubs, zoals Nottingham Forest, West Ham United, Liverpool en Everton, steeds meer Europese tripjes maakten, daarbij gevolgd door hun hooligans. De supporters gingen terug naar Engeland met dure Italiaanse of Franse merkkleding, soms gestolen uit winkels na ongeregeldheden. Aanvankelijk gingen veel supporters merkkleding en de duurdere sportmerken dragen met in het achterhoofd dat het op deze manier een stuk gemakkelijker was om de politie te omzeilen zonder de standaard hooligan kleding en er geïnfiltreerd kon worden in rivaliserende groepen, omdat de clubkleuren niet meer gedragen werden.

Rond die tijd was de politie vooral op zoek naar skinheads die in bomberjacks en Dr. Martens-schoeisel liepen, en besteedde zij geen aandacht aan supporters die in dure merkkleding rondliepen. Langzamerhand begon de stroming vormen aan te nemen van een echte subcultuur, met steeds veranderende modes en trends. De casualsubcultuur bereikte eind jaren tachtig haar hoogtepunt, en met de komst van acid house en rave zei men dat het gewelddadige karakter in de casualcultuur uitgestorven was.

Merkkleding voor hooligans

In de jaren negentig bloeide de subcultuur weer flink op, maar het beeld eromheen was wel iets veranderd. Veel voetballiefhebbers droegen de casualkleding nu als een soort uniform om zichzelf te onderscheiden van de “gewone” supporters. Merken als Stone Island, C.P. Company, Burberry, Aquascutum, Fred Perry en Lyle & Scott waren bij zowat elke voetbalclub te zien, net als de wat oudere favorieten als Lacoste, Tommy Hilfiger en Paul & Shark. Namaakkleding wordt vaak, vooral bij Engelse clubs, niet getolereerd.

Evolutie in de casual cultuur – welk kledingmerk is populair onder hooligans?

Begin eenentwintigste eeuw begonnen veel casuals zich te distantiëren van wat werd gezien als het nieuwe ‘casualuniform’ en begonnen zij kleding te dragen die hen onderscheidden van de “gewone” supporters en van hen die de eerdergenoemde merken droegen, omdat de politie, net als in de skinheadperiode in de jaren zeventig, de casuals er zo uit konden pikken. Stone Island werd nog wel gedragen, maar veel casuals haalden het merkje van de mouw af, zodat ze minder herkenbaar waren. Sommige politie-eenheden meenden dat er een verband was tussen het kompas in het beeldmerk en het door de nazi’s geadopteerde Keltisch kruis. Dit was er de oorzaak van dat op den duur ook andere merken aan populariteit begonnen te winnen onder de casuals. Daardoor zijn nu ook merken als North Face en C.P Company erg populair bij ultras en casuals.